lørdag 7. mai 2011

DIY Self watering planter - Hjemmelaget selvvanningskasse


Jeg tenkte også jeg skulle dele hvordan en kan bygge en selvanningskasse for en rimelig pris. Materialer for til disse kassene er på ca 100kr per kasse. De holder i mange år og er rimelig enkle å lage.

Målene på kassen er avhengig av hvor store plastkasser du har inni selvvanningskassen din. Kassene kan kjøpes på blant annet IKEA og Biltema. Jeg har brukt kassen Samla fra Ikea. En trenger to slike kasser. En til samle vannet i og en til å ha jorden med plantene i. kassene må være like store i grunnflate, men kan være forskjellig i høyden.

Slik lager du innmaten til kassene:

Bruk en tapetkniv og skjær et ca 5,0cm*0,5cm rektangel i hvert hjørne av den ene plastkassen. Klipp opp en selvvanningsduk (markert grønt på bildet) og legg den i plastkassen sli at hjørnene på selvvanningsduken kommer ut av hullene i kassen. I den andre kassen skal du ha vannet. Denne kassen lar du være som den er.

Slik lager du kassen:


Du må regne målene på plankene utifra kassene du bruker som innmat. Disse har jeg fått en av de som jobber i byggvarehuset der jeg kjøpte plankene til å sage ferdig for meg i riktig størrelse.



Her sees kassen satt sammen innenfra. De to listene inni kassa på hver langside er for å legge to plankebiter over, parallelt med plankene i bunden - etter at kassen som skal holde vannet er satt på plass. Kassa som inneholder selvvanningsuken, jorden og plantene settes dermed oppå disse to plankebitene - og over kassa med vann. Selvvanningduken som stikker ut av kasse med jord og planter skal så ligge ned i kassa med vann. Selvanningsduken suger til seg vannet fra reservoaret i kassa i bunden. Vann noen ganger i jorda på toppen før selvvanningsduken klarer å trekke til seg vannet fra kassa selv.

Jeg har montert håndtak i hver kortende slik at det er enklere å flytte kassene når de er fulle. Jeg har også montert en tykk PVC plastslange fra Biltema (beregnet for båt) i et hjørne av kassa. Plastslange går ned i bunnen av den nederste plastkassa med vann. Det gjør det enklere å fylle på vann etter hvert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...