fredag 19. mars 2021

Innpakning av julegave - Publisert i TPC magazine desember 2020

 

Jeg er nok en av de som bruker litt tid på å både tenke ut og pakke inn julegaver. Som de fleste andre, har jeg også et sånn cirka gavebudsjett. Jeg vet at mange sliter økonomisk. Det er viktig å huske på at du kan få en personlig og utrolig fin gave som er hjemmelaget, og personlig - uten at den skal koste skjorta.  For meg er det å finne en gave som passer med mottaker viktig.

I tillegg bruker jeg ofte litt tid på innpakningen. Jeg er kresen på type gavepapir, og bånd som passer til. Gavepapiret og bånd skal helst passe i farger til juletreet de ligger under. Ofte fester jeg litt kunstig granbar eller små julekuler til pakken og en liten hjemmelaget gavelapp. Noen ganger gjør jeg enda litt mer ut av det. Å lage en egen pyntet boks til gaven, og pakke denne inn i cellofan, kan gjøre gaven enda litt mer spesiell. Her skulle jeg gi vekk noen hjemmestrikkede votter og et Kashmirskjerf, og valgte å lage en boks, dekorert med Prima sine Christmas in the Country kolleksjon fra i fjor.



Utstyr brukt:

Type prosjekt: Gaveboks
Stilart: Mixed media
Teknikker:  Bruk av stensil, maling, og lag på lag.
Pynt/dekor:  Kartong: Hvit 250g, Mønsterark: Prima sin Christmas in the Country kolleksjon (2019)  Lim: RX (Grå tube med rød kork) og Liquitex Heavy gel og 3D puter. Gesso og Primastensil for å lage bakgrunnseffekt på arket. Washi tape i gull fra Rayher. pg washi tape med sorthvit mønster fra søstrene Grene. Reinsdyr i tre med glitterhorn fra Rayher. Minisnøballer fra Simply Creative. Made my day er en tretekst fra Snip Art.  Små trefigurer er fra Kaisercraft some gamle kolleksjoner. Her er det også brukt Washi tape i bakgrunnen. Blomster er laget med Heartfelt sitt Classic Rose sett. Porsjektet har fått litt hvit spray med hvit Kaisermist og hvit spray fra 13. arts, Det er brukt hvit glitter på prosjektet i etterkant for å skape litt snøeffekt.

Selve boksen

 

Boksen er tilpasset i størrelsen til innholdet. Den er laget 30cm lang, og 20 cm bred, slik at et ark dekker lengden på boksen.

Ut kuttede motiver og blomster er lagt lagvis og limt på med 3D tape.

Selve boksen, har jeg delt i tre rom. Et rom til votter og skjerf, og to rom til litt julekos og pynt. I det ene rommet har jeg lagt en liten marsipangris. I det andre lille rommet her jeg lagt en julekule. Julekulen er fra en julekulepakke fra Rusta. Dette er en kule som ikke koster så mye i innkjøp. Jeg har gjort den litt mer personlig ved å legge til en vinyltekst i gull. Teksten er kuttet på Silhouette, og er en gratis kuttefil fra Silhouette Store. Prisen på materialer på en slik kule med vinyl (om du allerede har kuttemaskinen) er omlag 10kr.

 

Vottene er strikket i ullgarn. Her er det brukt et og et halvt nøste sort og et nøste hvit ullgarn. Mønsteret er en blanding av to gratismøsntere fra Drops design. Det ene er er Selbuvottemønster med årstall som grunnmønster på forsiden og Magic hands inni mot håndflaten og ved tommel.  Drops har masse gratis mønster på votter. Her er jo vottene strikket i 2020, men siden dette året er et år som man helst vil putte i glemmeboka, så har jeg rett og slett brukt 2021 på vantene i stedet. Jeg pleier ikke å se så nøye på typen garn som oppskriftene er laget etter. Men jeg strikker en liten prøve før jeg starter. Dermed kan jeg justere mønsteret etter garnet og størrelsen jeg vil ha. Materialkostnad på et slikt sett med votter er ca 100kr.

 

Ønsker dere en riktig god juleforberedelse

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...